Kreativitet

Kreativitet

Kreativt tänkande är oftast kombination av tidigare erfarenheter och låt oss för enkelhetens skull kalla det fantasi.

Bra företag tar hänsyn till det förstnämnda genom att rekrytera personer med kunskaper och erfarenheter från olika branscher till styrelsearbetet för att få en så bred kompetens på plats som möjligt.


Det vi kallar fantasi minskar sannorlikt ju mer vi specialicerar oss i studier och yrkesroller. Lösningar på problem blir mer och mer lika varandra och orginalitet och det unika blir sällan resultatet.

Under 80 och 90 talet fick brainstorming stort utrymme som ett försök att exploatera fantasi resursen inom företagen. Oftast blev resultaten av övningarna snarare tema med variationer än den där revolutionerande ideén man var ute efter.

Att tvinga fram fantasi och kreativitet tror jag de flesta instämmer i, låter sig bäst göras i en hängmatta, på en skogspromenad eller kanske i en bilkö på väg hem från jobbet?

Det är med det som med att lösa korsord: när du kör fast lägger man ifrån sig det och allt som oftast har du lösningen när du senare tar itu med det.


På denna sida hittar du några kul exempel på lösningar som blev framgångsrika där och då det hände. Vill med dessa visa att goda lösningar oftast finns i gränssnittet mellan företagens avdelningar snarare än inom försäljning, marknad, HR, Ekonomi eller ledningsgruppen enskilt.

Trevlig läsning!