området verka avskräckande för en småforetagare att på egen hand ta sig igenom och förstå.
Inte ovanligt är att första kontakten sker genom en inspektion från Arbetsmiljöverket på din arbetsplats. Saknar du då helt eller delvis dokumentation som stärker ett systematiskt arbetsmiljö-arbete riskerar du både böter och viten om det vill sig illa.
På Arbetsmiljöverkets hemsida (se länk nedan) kan du läsa mer om vad som är lagkrav på dig som arbetsgivare.
Vi på JL2 Konsult kan hjälpa dig med att sätta samman en arbetsmiljö-handbok och enkelt komma igång med ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
Metodiken är i stora stycken samma som för ISO certifieringar inom Miljö och Kvalité där den stora vinsten egentligen är att man får bättre ordning och reda på verksamheten.
Kontakta oss redan idag så hjälper vi dig med att komma igång med ditt företags arbetsmiljö arbete.
På din arbetsplats skall var och en enkelt kunna hitta information om hur man skall agera om en olycka inträffar, rapporteringskrav eller exempelvis lära sig mer om hur man undviker belastningsskador.
Här samlar och dokumenterar du även rapporter från skyddsronder och de åtgärder du planerar och genomför för att förhindra att olyckor uppstår,
genomförda utbildningar i L-ABC och t.ex.en krishanteringsplan med kontaktuppgifter till anhöriga.
Ofta har du redan all information du behöver men den är utspridd och inte samlad på ett ställe.
Med ett dokumenterat och systematiskt arbetsmiljö arbete så minskar du riskerna i din verksamhet och hälsan ökar hos dina anställda.
En bra kombination helt enkelt!
Har du redan fått ett Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket kan vi hjälpa dig med de relevanta åtgärder du behöver göra för att komma till rätta med de brister ni haft vid inspektionen.
Vi kan även hjälpa dig med att ta fram policys relaterade till arbetsmiljö avseende mobiltelefoni, tjänstebilar, droger, miljö med mera.
Välkommen att kontakta oss redan idag.