Man hade vunnit upphandlingen och satt in 8 fina nya bussar i trafik samt rekryterat ett 40 tal bussförare. Ledningen bestod av en VD en trafikplanerare och en administratör.
Då Flygbussarna funnits i många år i Stockholm hade man redan system för att ta betalt med kontanter och kontokort ombord på bussen men detta nyttjades sparsamt.
Då priset på resan var fastställt i upphandlingen till 60 kr enkelresa var utmaningen för det nystartade företaget att få fler att ta bussen till och från flyget.
Kontanthanteringen i kombination med gammal utrustning gjorde att
man ofta nog körde turer utan att kunna ta betalt och därmed även skapade tillfälle för bedrägeri och stöld. Tre punkter som behöves åtgärdas:
1. Ingen resa utan fungerande biljettsystem. Alltid två reservmaskiner tillgängliga. Hittade en kille i Alingsås som var expert på systemet.
2. Marknadsför Flygbussen som ett smidigt, snabbt och trevligt sätt att resa till och från Landvetter.
3. Hitta de förare som var oärliga.
Punkt 2 och 3 hänger ihop på så sätt att ett företags kultur och värderingar måste stämma med hur det presenteras i marknadsföring och när tjänsten utförs.
Så först rent bord inom egna huset med andra ord!
Betalsystemet vi använde gav en fil via radiolänk efter avslutad körning varje kväll och kunde sammanställas så information om försäljning per förare kunde matchas mot vad som var insatt i bankmaskinen dagen efter.
Här framgick även hur mycket som var kontant respektive kreditkort.
Jag hittade de som stal av företaget genom att resonera så här:
Man stjäl kontanter. Så om alla förare kör likartade turer bör de som har fingrarna för djupt i syltburken ha en högre andel kreditkortsbetalningar?
Efter att jag bearbetat filer i Excel var det 3 förare som avvek med en mycket hög andel.
Vi anlitade Mystery Shoppers som snabbt konstaterade att just dessa tre på olika sätt manipulerade systemet. Bara kännedomen i branschen om att vi avskedat oärliga förare gjorde att vårt urval vi nyrekrytering blev mycket bra. Man sökte sig till andra arbetsgivare om man inte hade rent mjöl i påsen!
Och så var det marknadsföringen!
Lustigt nog fanns det ett antal ytor och möjligheter som var helt outnyttjade!
För mig som inte jobbat i kollektivtrafiken tidigare var det ett smörgåsbord.
När jag började fick jag veta att det tog 30 minuter från Landvetter flygplats till Göteborg centralstation via Korsvägen.
Så jag började med att ta bort 10 minuter på resan!
Varför marknadsföra ändstationen när mer än hälften av resenärerna går av och på vid Korsvägen?
Samtidigt gjorde vi 128 turer varje dag mellan flyget och stan. Resvägen gick via Avenyen där ju våra blivande resenärer med säkerhet finns vid något tillfälle? Reklamytor för baksidorna på bussarna såldes av extern partner men helt utan framgång.
Jag ville göra en kampanj för att öka antalet tur och retur resor och kom på följande ide:
Vi skall foliera bakstammarna på samtliga våra bussar med en bild på mig som förare! Med det kan vi visa att man kan "åka med oss åt båda hållen!"
Självklart ett utslag av Göteborgshumorn men resultatet blev helt fantastiskt! Vi gick från 6 sålda t/r biljetter i månaden till 2500 första månaden. Antalet resenärer ökade samt bakstammar på bussar blev en intressant arena för reklam!
2007 vann en Belgisk reklambyrå Guldpalmen för bästa utomhusreklam i Europa. Kampanjen var en ren kopia på min egenproducerade från 2005 där enda skillnaden är att föraren tittar bakåt och därmed i mina ögon inte ser lika bra ut som jag gör!