Det finns massvis att berätta om denna resa som där och då var nytänkande och spännande.
Hur vi valde att marknadsföra Budget 100% online med SEO arbete inhouse till exempel. Då vi under framför allt uppbyggnaden av varumärket
hade begränsad budget för MF såg jag SEO som nyckel till framgång.
Genom att bygga enkla men snygga landningssidor för alla destinationer fyllde vi siten med innehåll och bevakade noggrant våra sökord och termer dagligen.
Efter 1 års arbete ägde vi nätet på totalt över 5000 olika termer relaterat till biluthyrning, hyrbil, hyra bil och mer produkt specifika sök som månadshyra bil i Karlstad, hyra bil långtid i Stockhom mm. För att inte konkurrera med systerföretaget valde jag helt bort Ad Words!
Hela denna satsning enbart på SEO gjorde det tydligt för alla i branschen att Budget var ett varumärke för framtiden. De som valt att gå med i vår kedja fick varje dag bekräftelse när de googlade på sitt eget område och själva hamnade överst i det generiska söket.
De fick dessutom massvis av bokningar vilket ju självklart var viktigast.
För att kunna växa behövde vi en modell som inte gav oss begränsningar.
Traditionellt inom biluthyrning såväl som de flesta andra franchise system så ges licenstagaren rätten till ett geografiskt område.
I mina ögon är detta inte till nytta för någon annan än franchisetagaren och i egentlig mening inte heller för denne! Vi erbjöd inte återförsäljarna någon geografisk exklusivitet. Jag gav följande argument som stöd:
- Kunden väljer var kunden vill hyra sin bil eller vilken uthyrare han/hon gillar bäst. Detta gynnar kunden och ökar vår vilja att ge bra service.
- Då vår modell vänder sig till befintliga lokala biluthyrare så får ni en ny partner på orten som ni kan sammarbeta med istället för som idag konkurera med.
I tillägg gav modellen bättre tillgönglighet och service till kunderna då vi som i Umeå exempelvis hade 4 stycken olika Budget handlare som tillsammans stod för 50% av totala uthyrningen i Umeå!
Internkonkurrens stärkte kundhanteringen och antalet kundärenden sjönk trots stark tillväxt!
Kanske ligger det därför en del i vad Jean-Jacques Rousseau skrev redan på 1700 talet om att bekymren började när man satte upp staket och kallade marken sin egen. Ett system med staket i form av exklusiv rätt skyddar ju även dåliga återförsäljare som i grunden skadar hela nätverket och självklart dess kunder!
Som ett systerföretag till Avis fanns infrastruktur på plats som inköp av bilar, IT system för fakturering, löner mm.
Det som saknades var dedicerade personer, butiker och strategi för expansion på svenska marknaden.
Jag hade förmånen att få jobba med ett litet team om totalt 4 personer
där jag hade ansvaret för försäljning och marknad.
Så för att få igång försäljningen behöver man butiker som kan leverera tjänsten. Efter att ha tecknat avtal med LFV på den tiden så fick vi igång butiker på Arlanda, Landvetter och Göteborg under 2006.
Självklart blev det en hel del diskussioner internt och främsta frågan var vem är Budget kunden? Avis hade kunder i alla förekommande segment så man var naturligvis orolig att vi skulle ta "redan befintliga kunder"!
Att företag idag har sk multibrand strategi ( inte minst spelbolagen!) är inget märkvärdigt men just där och då 2006 var det inte fullt så självklart.
Efter att halvt deperat försökt definiera vår målgrupp där jag i frustration nämnt " enbenta Albanska korta personer" hittade jag lösningen.
Traditionellt ser vi på kunder som den som köper eller konsumerar tjänsten.
För att kunna skala upp Budget på svenska marknaden vid detta tillfälle
valde jag att omdefiniera våra blivande återförsäljare som våra kunder.
M.a.o Vi vänder oss till befintliga, lönsamma, lokala biluthyrare!
Vem som sitter i bilen är därmed underordnat.
Argumenten internt föll omgående platt till marken. Då vi inte startar ihop med nya biluthyrare så kan vi konsolidera marknaden vilket Avis inte kunde. Man hade redan återförsäljare med geografiska avtal som täckte mer eller mindre hela Sverige. Villkoret "befintliga" avgränsade detta.
De skulle dessutom vara lönsamma. Argumentet blir då att de byggt en lönsam verksamhet på egna kunder. Med andra ord dessa kunder är då per definition inte Avis kunder.
Denna målgruppsdefinition gav oss ett otroligt fokus där allt arbete kunde koncentreras till att skapa bästa tänkbara förutsättningar för våra återförsäljare.
Efter 4 år hade vi c:a 5% av svenska marknaden och ett 40 tal ÅF.